השמיים עוברים לארץ אחרת

טל ניסים, תערוכת יחיד בגלריה אינדי

עד 20 בפברואר 2016

IMG_1051-1

טל נסים, השמים עוברים לארץ אחרת, גלריה אינדי, 2016

 

בתערוכה הצנועה והמוקפדת של הצלם טל נסים בגלריה אינדי, מוצגים שלושה צילומים ושתי עבודות וידאו. במרכז כל אחת מהעבודות נמצא אובייקט מונוליטי שנולד מפיצוץ, פעם הוא עץ, פעם בית הרוס ופעם דימוי דיגיטלי וירטואלי שמזכיר כוכב לכת. הדימויים שונים אחד מהשני במהותם, אך ניתן לזהות בכולם מכנה משותף של “עמידה בפרץ”.

TalNissimֹ_final4

טל נסים, ללא כותרת, 2016

בשלושת צילומי הסטילס מוצג, מזוויות שונות, הבית ההרוס ברחוב פין 1 בתל אביב, בניין ידוע לשמצה בהיסטוריה של רצח ואלימות שהתקיימו בתוכו, ואשר העירייה הרסה “למען יראו וייראו”. נקודה עניינית בסיפור פיצוץ הבית הזה, נקשרת לעובדה שאת שתי החנויות שבחזית הבנין אי אפשר היה להרוס מסיבות משפטיות והן ייהרסו בבוא העת, כשהחוזה המחייב שלהן יפוג.
מבחינה פואטית, מונחת לידתה של סידרת הצילומים הללו, ברגע “הכישלון” של מהלך ההרס, לפני שיושלם ויניב מגדל מגורים.

TalNissimֹ_final2

טל נסים, ללא כותרת, 2016

TalNissimֹ_final3 print

טל נסים, ללא כותרת, 2016

מאחורי וילון מוקרנת עבודת וידאו גדולה, אשר צולמה באזור ברמת הגולן שמתקיים בו פיצוץ מבוקר של מוקשים והיא מתעדת פיצוץ מנקודת מבט המשקיפה על העץ הבודד בנוף חשוף, רחב ידיים.[1] גודל הפריים ממלא את הקיר כולו, בחירה המעמידה את הצופה כחלק אינטגרלי מהנוף המצולם. במרכז הפריים נראה אקליפטוס עצום מימדים התופס כשליש מהמרחב. קול רועם נשמע בעלטה ומסביב לעץ מתאבכת עננת אבק המכסה את כל הפריים. אז, רגע לאחר מכן, נחשף שוב העץ הבודד, רוח קלה רוחשת בין עליו. המראה פסטורלי, כפי שכתבה יפה שני ורנר בטקסט התערוכה “כציור נוף נשגב רחב ידיים ושליו, המזכיר לנו את יופייה התמים של הארץ הזאת.”

IMG_1036-1

TalNissimֹ_MVI_3115166-1TalNissimֹ_MVI_3115118-1 טל נסים, נוף ללא כותרת, 2015, וידאו לופ, 02:30 דקות

בחזרה לחלל המרכזי של הגלריה, לצד צילומי הבנין, מוצגת עבודת וידאו קטנה על גבי טאבלט. המניע של עבודה זו מונח בחקירת אמצעי הייצור של הצילום הדיגיטלי, והיא למעשה תוצאה של צילום במצלמת הטלפון את פתח המקרן בזמן הקרנת עבודת הווידאו הגדולה (העץ ברמת הגולן). קרני האור מהמקרן בונות על עדשת המצלמה כדור אליפטי שקוף וצבעוני, הנראה ככוכב פולט קרינה, אולם למעשה הינו תבנית אופטית של הישברות קרני אור.

TalNissimֹ_Sequence 03559

טל נסים, ללא כותרת, 2016, וידאו לופ, 01:30 דקות

TalNissimֹ_Sequence 03181

טל נסים, ללא כותרת, 2016, וידאו לופ, 01:30 דקות

באופן הטיפול שלו בצילומים, בוחר נסים לנקות את “הסביבה” לטובת הדימוי המרכזי. מרכז הכובד הצורני והמנטלי של כל העבודות בתערוכה, הוא כוחו של דימוי זה. ציר פנימי איתן, מקרין על סביבתו, חזק דיו לעמוד בסערה גם כאשר “השמיים עוברים לארץ אחרת”.

טל ניסים, בוגר ביה״ס הגבוה לאמנות ׳מנשר׳, הוא צלם אדריכלות, מרצה לצילום במחלקה לאמנות ב׳שנקר׳ ובמחלקה לצילום ב׳מנשר׳. הציג תערוכות יחיד, בין היתר במוזיאון ר״ג, בגלריית המדרשה ובגלריה ׳מנשר׳, כמו גם השתתף בתערוכות קבוצתיות. 

[1] מעניין בהקשר זה להזכיר את צילומיו של גסטון צבי איצקוביץ, בעיקר הסידרה אוגוסט 06, שבין היתר, היה מורה של טל נסים.

פורסם בנוסח דומה במגזין ReDesign

Advertisements

About hadasyossifon

I am a contemporary art curator and researcher based in Tel Aviv. I collaborate with artists of interdisciplinary media to develop artistic projects and exhibitions within the scope of politics and the world of art.

Your opinion matters

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s