אמיר נוה: עד אפס מקום

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית
16.01.16 – 30.04.16
24/7 אוצרת: ד”ר איה לוריא

HR 170x184 Sold

אמיר נוה, ללא כותרת (SOLD), שמן וגרפיט על בד, 184×170 ס”מ, 2015

אמיר נווה הוא צייר צעיר, אוטודידקט. תערוכת היחיד שלו “עד אפס מקום” מוצגת בימים אלה במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, במסגרת אשכול התערוכות 24/7 העוסקת בזמן.

למרות שהתערוכה 24/7 בכללותה מציגה אוסף של עבודות יפות ובחלקן מעניינות, ולמרות היומרה הראויה של המסגרת התמטית המארגנת, במכלול המצטבר לא נוצר קשר ממשי בין התערוכות השונות, ולמרבה הצער במקום להדהד ולהעשיר אחת את השניה, הן מקבלות אפקט הפוך של השטחה. כך לדוגמא לגבי תערוכה חלשה של אמניות חזקות כטליה לינק ולי אורפז, וכך לגבי התערוכה הקבוצתית Makers שאצרה שרון ברק רעיף, שלמרות שהיא עוסקת בנושא עכשווי רלוונטי ומעניין מעין כמוהו, אינה מצליחה להתרומם מעל מה שניתן לכנות – אקספרימנט-מערב-קהל-ברוח-מוזיאון-המדע – שנדמה שאי אפשר כיום להציג תערוכה בלעדיו.

בתוך הקשר זה, נווה מציג חמישה ציורים גדולים, מצויירים בשמן וגרפיט על בד ללא מסגרת וללא שכבת בסיס. בציורים בולט מתח עקרוני ביחסים בין אובייקט ורקע, ובין פיגורציה להפשטה; ומבחינה תמטית, יש בהם מוטיב חוזר של  ריק והתכלות.

PRD_8593

אמיר נוה, ללא כותרת, שמן וגרפיט על בד, 184×170 ס”מ, 2015

הקו הקליגרפי של נווה הוא בוטח ומורכב בו-זמנית. סוער ומשתנה כישות אורגנית, ביולוגית, ומחוייב לחוסר התחייבות – למשחק, להפרעה של סדר, לפרימה של נורמטיביות, יציבות ונורמליות. הוא מציג  מיומנות ניכרת ברישום שהיא תולדה של עבודה עקבית משך שנים.

2015-09-10 19.38.07

פיגורה אחת מופיעה בכל הציורים, דמות “אדם” לאו דווקא גבר או אשה. הדמות מופיעה במנחים של גוף שהם קצת “אחרים”, בלתי אפשריים, שבורים. הראש בציורים הוא באופן עקבי יותר “עשוי”, יותר נוכח מבחינה פיזית. נראה שהוא נושא עליו מידה מסויימת של משקל, כשהגוף והנוף משמשים לו כלי תחבורה.

אוסף פרטי GET UP

אמיר נוה, קום, 2014, שמן וגרפיט על בד, 190X 210 ס”מ

אופן עיצוב הדמויות, והטיפול הציורי בסביבה, מעלה עיסוק בסוגיה של חיפוש מקום. חיפוש זה מתרחש קודם כל במימד הפיזי כשהקו והכתם מחפשים להם מקום במרחבי הבד. במובן מנטלי ראה כי זה חיפוש של עוגן במקום שאין בו אחיזה, במקום שבו הגוף אינו מקום. והנוף אינו מקום. והמרחב הוא שאלה. שם מתבקשים הדמות, הצייר והצופה להיטמע. בשיחה עמו הסביר נווה: “בריק, במקום חסר, הראש הוא המקום היחיד שאפשר להמצא בו. מקום שאפשר לבנות בתוכו, ולהרוס בתוכו, המקום המקביל, המקום שאתה נמצא בו, העולם שסובב אותך, והשאלה אם הוא באמת נמצא.”

אמיר נוה, ללא כותרת, ורטיגו, 2014

אמיר נוה, ללא כותרת ( ורטיגו ), שמן וגרפיט על בד, 203×150 ס”מ, 2014

אמיר נוה נולד ב 1974, בבאר שבע. חי ועובד בתל אביב. הציג תערוכות יחיד במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, הרצליה (2016), מוזיאון ינקו דאדא, עין הוד (2014) והמוזיאון לאמנות ישראלית, רמת גן (2008), והשתתף בתערוכות קבוצתיות בין השאר במוזיאון אשדוד לאמנות, אשדוד (2013), מוזיאון ישראל, ירושלים (2011), המוזיאון לאמנות ישראלית, רמת גן (2011), הביאנלה הרביעית לרישום, ירושלים ומוזיאון על התפר, ירושלים (2010). נווה הוא זוכה מענק מפעל הפיס לתערוכה בשנת 2013 ופרס אוזיאש הופשטטר לשנת 2012, ועבודותיו נכללות באוספים בארץ ובעולם. ב-4 בפברואר נפתחה תערוכת היחיד שלו “בוחן כליות” בגלריה זומר

Advertisements

About hadasyossifon

I am a contemporary art curator and researcher based in Tel Aviv. I collaborate with artists of interdisciplinary media to develop artistic projects and exhibitions within the scope of politics and the world of art.

Your opinion matters

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: