מאיה אטון, “חצי מלא”, תערוכת יחיד בגלריה גבעון

אוצרת:טלי בן-נון
26.11.2015 – 16.1.2016

Half Full istallation view - Soundless System - Hipertextualization, 2015

מאיה אטון, חצי מלא, גלריה גבעון, צילום: מיה גורביץ’

בחלל גלריה גבעון הבנוי שתי קומות, עיצבה מאיה אטון את תערוכת היחיד הנוכחית שלה כדירת דופלקס סכמטית המורכבת ממטבח וסלון בקומת הכניסה, חדרי שינה ואמבטיה בקומה העליונה וגרם מדרגות שמחבר בין שני המפלסים.

Half Full installation view

מאיה אטון, חצי מלא, גלריה גבעון, צילום: מיה גורביץ’

החללים ריקים ברובם. האובייקטים מעטים, ויותר מאשר נוכחים, מעידים על העדר. בחלל המסומן כחדר מגורים מוצבים וילון, ושולחן עם תקליטים הנקרא “מערכת ללא קול” (Soundless system). בחלל שאולי מסמן חדר אורחים, מוצבת רק מנורת ניאון שיוצרת את המילה (G(host. במעלה המדרגות תלויות מעין תמונות משפחה שהינן למעשה רישומים ממוסגרים של טקסטים, חפצים ובעלי חיים. החלל “העשוי” ביותר בתערוכה הינו חדר האמבט, והוא מורכב מקירות מצופים ברישומי עפרון של אריחים, כשעל הקיר תלויים מראה עגולה ומגבת ידיים. בחלל זה נשמעת עבודת קול ובה קריאה רציפה מתוך ספרה של מרי שלי “פרקנשטיין, או פרומתאוס המודרני”.

Half full instalation view-Soundless System - Plan B- 2015

מאיה אטון, חצי מלא, גלריה גבעון, צילום: מיה גורביץ’

Science of Letters and Sounds, Graphite on paper, 32 drawings, 20X20 cm each, 2015 (3)

מאיה אטון, חצי מלא, גלריה גבעון, צילום: מיה גורביץ’

Host, pencil on paper, (300 tiles), mirror, towl, variable measures, 2015 (2)

Host, Drawing & Sound Installation, 2015: Graphite on paper, ( 300 units 20X20 cm), mirror ᴓ 55 cm, Variable muesures Narrator: Noam Talmon, from Frankenstein or Modern Prometheus, Mary W Shelly, translation: Iris Baram, Astrolog publishing, 1995 Photo: Mia Gourvitch

Ghost, neon, 25X50 cm, 2015

Maya Attoun, Ghost, neon, 25X50 cm, 2015. Photo: Mia Gourvitch

עבודתה של אטון, נפרשת באופן עקבי בין ציור להצבה, והינה תמיד מינימליסטית ובעלת זיקה מובהקת לעיצוב מדוקדק וכריזמטי. גם בתערוכות קודמות הציגה אטון סביבה שקירותיה צופו בדוגמה שנוצרת מהכפלה, וסוגים של כמו “טפט לא תמים”.[i] בתערוכה זו היא ממשיכה בחקירה של סביבה שלמה ומעובדת המתמקדת במסר הכפול הטבוע בפני השטח, או כפי שכתבה יפה חמדה רוזנבאום: בהעמדת הפנים של הפנים.[ii]  המשטחים נראים כמרקמים, מתחזים לחיפויים של פנים הבית אך חושפים את מרכיביהם הבסיסיים: נייר, עיפרון, מתכת, בד. אטון פועלת בטווח של קטבים מנוגדים המתייחסים לתחושות של חום וניכור ולמפגש בין טבע ותרבות, כאשר ריקון האשליה מעניק לדימויים מימד של רעיונות מעוקרים.

התבנית הצורנית השלטת היא ריבוע. הריבוע  משתלט  על חדר האמבטיה באריחי הרשומים על נייר וכופה את צורתו גם על הרישומים במעלה המדרגות על הטקסטים והדימויים הרשומים בעיפרון. אולם הריבוע משמש גם ככח מניע לסכמת הקוביה האדריכלית.

the fall of man, graphite on paper, 20X20 cm, 2015

Maya Attoun, The fall of man, graphite on paper, 20X20 cm, 2015

hundred thusand way, graphite on paper, 20X20 cm, 2015

Maya Attoun, Hundred thusand way, graphite on paper, 20X20 cm, 2015

yin-yang, graphite on paper, 20X20 cm, 2015

Maya Attoun, Yin-Yang, graphite on paper, 20X20 cm, 2015

חצי מלא משמעותו שיש גם חצי ריק, ובתערוכה מותחת אטון את אפשרויות החצי לשני גבולותיו הקיצוניים. מה מתרחש בבית הרפאים שבנתה? במפגש הראשוני עם החללים עובר בך מין רעד בדומה לצמרמורת שאתה חש בכניסה לדירה ריקה מחפצים. פחד מהזר, הריק, אולי גם מהקונבנציונלי. פחד מהמסגרת המלאכותית שאין בכוחה להכיל את הנפש ואת חום הגוף. אולם העבודה הכל-כך עמוקה והמצוינת של אטון, מובילה להכרה גם בחצי הכוס המלאה. האימה קורסת אל הגרוטסקי ומולידה הומור, ולרגע, מול רישום של נמר בכוס תה, אפשר גם לחייך ולהתנחם.

tiger for tea, graphite on paper, 20X20 cm, 2015

Maya Attoun, tiger for tea, graphite on paper, 20X20 cm, 2015

מאיה אטון (נולדה 1974) היא בוגרת תואר ראשון ושני של האקדמיה לאמנות בצלאל. הציגה תערוכות יחיד וקבוצתיות בישראל ובעולם. זכתה במלגות ופרסים ביניהם פרס עידוד היצירה לשנת 2012, פרס אוסקר הנדלר, פרס עודד מסר ועוד.

[i] בין היתר בתערוכת הסיום של התואר השני בבצלאל ב-2006, “אסתטיקה אוטואימונית”, בתערוכת היחיד “קשר דם” במוזיאון ינקו-דאדא בעין הוד ב-2007 ובתערוכת היחיד “בין כלב וזאב (Entre chien et loup) במוזיאון תל אביב במסגרת שלב הגמר לפרס גוטסדינר ב-2008.

[ii] חמדה רוזנבאום, “מפת הגלקסיה: על עבודותיה של מאיה אטון”, קטלוג תערוכת שלב הגמר לפרס גוטסדינר לאמנות ישראלית 2008, מוזיאון תל אביב לאמנות, 2009.

פורסם בנוסח דומה במגזין ReDesign

Advertisements

About hadasyossifon

I am a contemporary art curator and researcher based in Tel Aviv. I collaborate with artists of interdisciplinary media to develop artistic projects and exhibitions within the scope of politics and the world of art.

Your opinion matters

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s