ארקפארקקראפטראפטקליניקקלאבפאב, תערוכת היחיד של פרנצ’סקו פיניציו במוזיאון MOBY, אוצר: יהושע סיימון

במוזיאון בת-ים האריכו את משך התערוכה ארקפארקקראפטראפטקליניקקלאבפאב לבקשת הקהל, וזו הזדמנות לבקר בתערוכה נהדרת של אמן נהדר. שיתוף פעולה מוצלח במיוחד במיני- רטרוספקטיבה שאצר יהושע סימון לאמן האמריקאי ממוצא איטלקי, פרנצ’סקו פיניציו.

17130928756_9e52f7ddf3_o

פרנצ’סקו פיניציו, סילבר סרפרז, 2005. סקייטבורדים שרופים, אפר, נצנצים, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

פרנצ’סקו פיניציו גדל בניו-יורק במשפחה איטלקית, הוא בוגר תואר שני באמנות מטעם האנטר קולג’, ומשנת 1993 מתגורר בצרפת. עבודותיו הוצגו בתערוכות רבות, הן במוסדות ציבוריים והן בחללים אלטרנטיביים ברחבי אירופה. לקראת התערוכה במוזיאון בת-ים שהה פינציו בישראל מספר חודשים במסגרת שהות אמן של ARTPORT והתערוכה ארקפארקקראפטראפטקליניקקלאבפאב משלבת כמה מעבודותיו החשובות יחד עם פרויקטים חדשים שפותחו ונבנו מחומרים מקומיים.

16970709819_c2cb1afd38_o

פרנצ’סקו פיניציו, מינימאליה, 2015, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

16969346040_9bf471670a_o

פרנצ’סקו פיניציו, מינימאליה, 2015, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

16949480907_d2752353d4_o

פרנצ’סקו פיניציו, מינימאליה, 2015, בתי משחק, לבנים, פריטים מפלסטיק, עותקי זירוקס, קצף פוליאוריטן, בגדים יד שנייה, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

התערוכה משקפת נאמנה לפחות שני יסודות מרכזיים בתפיסתו של יהושע סימון, המנהל והאוצר הראשי של מובי-מוזיאוני בת ים. הראשון הוא התפיסה כי תפקיד האמנות הוא לדבב מחדש את הקולות שהסחורה מדברת, והשני הוא הכוונה “להפוך קהל לציבור”.

כשם שמעיד שמה, התערוכה משלבת חללים שונים המעורבבים לכדי מכלול צבעוני אחד. בוטיק מונוכרומטי שקירותיו ירוקים היכול לתפקד כאולפן גרין סקרין, חדר קורן אור סגול זרחני שנובע מאוכל לחתולים, שכונת פחונים מבתי צעצוע שנאספו בגינת לוינסקי ובתוכם מסודרות לבנים; המיצבים של פניציו הופכים את חלל המוזיאון, כפי שמתאר סימון: “למעין מרכז קניות לא מתפקד שהותך בעב”מ שטעה בדרכו ונפגש במתנ”ס משובש”. יחד הם בונים מרחב מרצד, המשקף את כלכלת השוק.

 עבודותיו של פיניציו נובעות מתוך הרוויה החומרית העודפת שמקיפה אותנו. הפרקטיקה האמנותית שלו מדגימה יכולת מהממת לפרק באופן משחקי ומשוחרר, ולחבר לכדי מכלול קוהרנטי, שאריות, משאבים זמינים, אובייקטים שהחיים עיצבו אותם. המיצבים דוחפים סיטואציה נתונה לנקודת השבירה שלה, ובונים אותה מחדש באסתטיקת “עשה זאת בעצמך”, בהמון הומור ואירוניה עצמית בסגנון שובב וארעי.

16949480177_162914bd1a_o

פרנצ’סקו פיניציו, חזית: פנסיאה (תרופה לכל), 1992-2000-2015, מאחור: פרומיס פארק, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

17130927906_ca1aa08a26_o

פרנצ’סקו פיניציו, פרומיס פארק, 2010. שאריות עץ, צבע, גלויות מודפסות, צגים שטוחים, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

אחת העבודות המצוינות היא עבודת הוידאו HOW I WENT IN AND OUT OF BUISNESS, שבה השתמש פיניציו בחלל דירה בקומת קרקע לעיצוב חנות שמשנה את העסק שלה עשר פעמים במהלך שבוע אחד. בית קפה, הוצאה לאור, בית מלאכה, חנות מין; במיצוי של שיא אסתטי, מציג פניציו פסאודו-סחורות בארגון שמקיף באופן עמוק, תשוקות אנושיות מתחלפות.

17155272262_b62d031b10_o

17156868615_b842307a0c_o פרנצ’סקו פיניציו, איך פתחתי וסגרתי עסקים במשך שבעה ימים ושבעה לילות, 2008. ההצבה משחזרת מיצג בן שבוע ימים שהתקיים בגלריית ACDC בבורדו, צרפת, באוקטובר 2008, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

התערוכה עושה שימוש פנטסטי בחלל ומוליכה את הצופה בין מיצבים ממשיים ומצולמים, הפועלים הן כאירועים והן כמודלים. הצופה מדורבן לקחת גלויות, לשבת, להתכופף, להתבונן ולהקשיב. בעבודה “מכונה להקלטת והשמעת חלומות” מושמעות הקלטות אנונימיות של אנשים שמספרים על חלום שחלמו. המעוניינים להקליט חלום מוזמנים להתקשר לטלפון מספר: 000-555-6666 וסיפור חלומם יושמע בתערוכה.

16970709439_9f305df854_o

פרנצ’סקו פיניציו, מימין: משדר חלומות רב קולי, 2002. משמאל: דיפוזיה ירוקה, 2002, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

המיצבים מתסרטים מרחבים של מסחר, סביבות מחיה, תצוגה, בנייה, ארכיון ועבודה, באיכות דמויית-מודל שמעלה השערות לגבי השימושים, הסטטוסים, והסנטימנטים שמרחבים אלו ממלאים.

גוף העבודות הייחודי נטוע בהתבוננות בתקריות ותופעות הסובבות סביב שאלות של ערך וחליפין, סוכנות ומשמעות תרבותית. במלאכה המדגישה את כוחה של אסתטיקה ובחקירה אל תוך שפות ומחוות של תרבות הצריכה ותקשורת ההמונים, הם מנסחים אמירות חדשות ונוקבות אודות המצב הכלכלי, התרבותי, החברתי, הפוליטי והאמנותי בו אנו נמצאים.

16536727543_120dd24517_o

פרנצ’סקו פיניציו, פופפקאג חברים מהעבר והעתיד הנצחי באים והולכים, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

16536727943_a35cc27a53_o

פרנצ’סקו פיניציו, מרכז הראייה, 2012. כיסאות יד שנייה ופריטים מלבניים שנאספו מן הרחוב. מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

17155272602_e56f8a60dc_o

פרנצ’סקו פיניציו, פרוגרס פלאזה/פוסי פאלאס, 2012, רצף של פתחים וחסימות המשלב רכיבים אפשריים על מנת לקבוע את הפוטנציאל של אסטרטגיות שיווק נישתיות, מובי: מוזאוני בת ים, צילום: גל דרן

מובי: מוזיאוני בת-ים
12.02.2015-16.05.2015

פורסם בנוסח דומה במגזין reDesign

Advertisements

About hadasyossifon

I am a contemporary art curator and researcher based in Tel Aviv. I collaborate with artists of interdisciplinary media to develop artistic projects and exhibitions within the scope of politics and the world of art.

Your opinion matters

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: