דור גז במרכז לאמנות עכשווית CCA, האדם החולה של אירופה: האדריכל

תערוכת היחיד של דור גז הינה פרק שני מתוך חמישה, בפרויקט שנקרא האדם החולה של אירופה. חלקו הראשון של הפרויקט נקרא “הצייר” ומוצג בימים אלה במרכז לאמנות עכשווית, לונדון (ICA) ובמוזיאון Villa Stuck שבמינכן. שלושת הפרקים הבאים עדין לא הופקו במלואם.

“האדם החולה של אירופה” היה הכינוי לאימפריה העות’מאנית, שהתפרקותה הובילה לייסודה של הרפובליקה התורכית על ידי כמאל אתאטורק ב-1923. בתערוכה האדם החולה של אירופה: האדריכל, בוחן גז את הנרטיב הלאומי של תורכיה דרך סיפורו האישי של כאמל פ’, סטודנט לאדריכלות, שעם סיום לימודיו גויס לצבא התורכי, שירת כחייל סדיר בתקופת מלחמת העולם השנייה, ומעולם לא מימש את לימודיו בעבודה כאדריכל.

Dor Guez 1

דור גז, “האדם החולה של אירופה: האדריכל”. צילום: יובל חי

בקומת הכניסה מוקרנת עבודת וידאו דו-ערוצית, המציגה במסך אחד סידרה של 13 תצלומים ששרדו מסרט צילום של כאמל ב-1938, ובמסך השני מתעדת שרטוט אדריכלי בן-זמננו של המבנים הנראים בתצלומים שבמסך הראשון. התצלומים של כמאל נלקחו באירועי “יום הניצחון” של הפובליקה התורכית באנקרה בחודש אוגוסט של אותה שנה והתצלום האחרון בסרט הצילום, תצלום מס’ 13, מתעד את הלווייתו של מנהיג הרפובליקה, כאמל אטאטורק שהתקיימה כמה שבועות לאחר חגיגות יום הניצחון. הוידאו מתאר את התמורות הארכיטקטוניות שחלו בתורכיה עם המעבר מהאימפריה העות’ומנית לרפובליקה הטורקית דרך התבוננות על מבנים, מונומנטים וכיכרות. למעלה מארבעים אדריכלים אירופים הוזמנו על ידי אטאטורק לעבוד באנקרה והם בנו בנייני בטון גיאומטריים רבים בסגנון האדריכלות המודרנית הנקייה מקישוטים וה”פונקציונלית” בהגדרתה.

DSC_0225_small

דור גז, “האדם החולה של אירופה: האדריכל”. צילום: יובל חי

במקביל, נפרש סיפור אינטימי של חברות בין כאמל למוחמד, המתועדים יחדיו בחלק מהתצלומים. הסיפור מגולל את הערצתם של השניים לכאמל אטאטורק, מי שהוביל את מהפיכת החילון בטורקיה, וצובר איכות מתריסה נוכח המידע שמסופק בטקסט המתעד שיחה פיקטיבית של האמן דור גז עם האדריכל כאמל פ’, על כך שהמהפיכה הרסה הרבה אלמנטים של האימפריה העות’ומנית והולידה למעלה מרבע מליון הרוגים.

בקומה השניה מוצגות על הקירות, סקנוגרמות מוגדלות מתוך אוסף תצלומים פרטי שהאדריכל כמאל פ’ אסף במהלך חייו. מבחר תצלומים מתוך אותו אוסף, מוצג בשידת מגירות על מצע של בד לבד אדום. האוסף מתמקד בצילומים של  גברים תורכיים במדים – חיילים, שוטרים וצופים במהלך מצעדים צבאיים, בהוואי מחנות צבא, אימונים בשטח, דיוקנאות קבוצתיים ותצלומי סטודיו מעובדים. חיילים נראים על רקע נופים מהממים של תורכיה, כשהם שוכבים במרחבים מושלגים, בשדות פורחים, או ניצבים ליד עצים בזמן פריחה. חלקם תועד בסטודיו מקצועי לצילום ומאחוריהם הוצבו רקעים מלאכותיים של נופים מצויירים. מהטקסט הנלווה לתערוכה אנו לומדים כי על גבם של חלק ניכר מהתצלומים מופיע טקסט בכתב יד.

Dor Guez 3

דור גז, “האדם החולה של אירופה: האדריכל”. צילום: יובל חי

ברובד עקרוני עוסקת התערוכה בסיפורה של המודרניות, בכינון של זהות לאומית על פי מודל אירופאי מודרניסטי ולמעשה בחקירה דו קוטבית של כוחו המכשף של המשטור. גז משתמש בכוחו של המפגש בין ההיסטוריה האישית להיסטוריה המדינית כדי לנסות וללכוד צורה של לידה מחדש. מתוך הכרה בכוחה של האדריכלות, על המורכבות שהיא כוללת, השפעתה על האדם והחגיגיות שבהישגיה, הוידאו חוגג שלל פרטים הקשורים באהבה לשרטוט, לנייר ולקו, לרחש שמשמיע מגע העיפרון על הנייר ולסיפוק הטמון במימוש של רעיון, שמקורו במחשבה וסופו מבנה מונומנטלי ומרחב ממשי.

עבודתו של גז נוגעת ברגעים של הרס קולוסלי אך מאופיינת בעדינות מזוקקת, נועזת, ומודעת לעצמה. ניכר כי הושקעה מחשבה מעמיקה בתכנון הפרטים המרכיבים את התערוכה, ובהצבתה נעשה שימוש מקסימלי בחלל, אשר מתבטא באופנים רבים. דוגמאות לכך ניתן לראות בבחירה בהקרנה שיוצרת פינה, במתאם בין רישומי המבנים במסך האחד לצילומי המבנים במסך הצמוד, ובקסם שנוצר עם תנודת המבט מהדף החלק שקו אחד מצוייר עליו, אל המסך עם התמונה והסיפור האישי שמאחוריה, והחזרה למסך הראשון כדי לגלות בו את הרישום השלם של המבנה המופיע בצד השני. דוגמאות נוספות הן השימוש החוזר בצבע אדום על קירות אולם התערוכה בקומת הכניסה שמהדהד את צבע המגירות בהן מוצג האוסף בקומה השניה, בשימוש במבנה הנתון של החלל שמאפשר מבט מהקומה השניה אל ההצבה בקומת הקרקע, בבחירת גובה אידאלי לפריים כך שאפשר לראות את ההצבה בקומה הראשונה משתי זויות. הצבה מינימליסטית של מסגרות מתכת דקות בחלל הראשון על הריצפה, בונה מעין תכנית קרקע אדריכלית, בעלת אורייטציה מובהקת במרחב, אשר משקפת את המבנה המופיע בוידאו, יוצרת מודעות לתלת מימדיות של המרחב, ומצטיירת גם כגוף אדם.

DSC_0274_small

דור גז, “האדם החולה של אירופה: האדריכל”. צילום: יובל חי

גז כבר הוכיח בעבר שהוא יכול לעסוק באופן מפוכח בסנטימנטליות. החיבור של קלישאת התרבות האירופאית עם האלימות שהיא נושאת, צובר מטען ציני על רקע ואלס של שופן, אולם הביקור בתערוכה מייצר תחושה מערסלת ומפכחת בו זמנית, של התרפקות גם-אם-צינית על תרבות אירופאית, ובאמצעים צנועים אך מתובנתים להפליא, מעניקה לנו הפוגה מתגרנות שכה מזוהה עם ישראליות לטובת ביקור רגעי באירופה.

DSC_0204_small

דור גז, “האדם החולה של אירופה: האדריכל”. צילום: יובל חי

Scanogram_100cm_Width65.0_Height45.0_

דור גז, “האדם החולה של אירופה: האדריכל”. צילום: יובל חי

DSC_0132_small

דור גז, “האדם החולה של אירופה: האדריכל”. צילום: יובל חי

DSC_0105_small

דור גז, “האדם החולה של אירופה: האדריכל”. צילום: יובל חי

DSC_0056_small

דור גז, “האדם החולה של אירופה: האדריכל”. צילום: יובל חי

DSC_0151_small

דור גז, “האדם החולה של אירופה: האדריכל”. צילום: יובל חי

התערוכה מוצגת עד 06.05.13, במרכז לאמנות עכשווית CCA

 פורסם בנוסח דומה במגזין Redesign

Advertisements

About hadasyossifon

I am a contemporary art curator and researcher based in Tel Aviv. I collaborate with artists of interdisciplinary media to develop artistic projects and exhibitions within the scope of politics and the world of art.

Your opinion matters

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: