אבנר בן-גל בגלריה טמפו רובאטו, סקיני חוזר לאסבסט

TR_20_AVG_Skinny_11

Avner Ben-Gal, Skinny Returns to Asbestos, Installation view at Gallery Tempo Rubato, Tel Aviv February 26, 2015 – April 18, 2015

 בתערוכת היחיד שלו בגלריה טמפו רובאטו, מציג אבנר בן-גל תשעה ציורים בטכניקה מעורבת על בד בגדלים שונים, יחד עם עבודת סאונד הכוללת מוסיקה, רעשים אלקטרונים ושברי משפטים. בן-גל הוא אמן חזק וצייר מיומן בכל הקשור לשימוש בצבע ובקו על הטווח שבין שליטה לחופש. השפה המורכבת שפיתח יוצרת עולם מעורפל אשר מפתה את הצופה לנחש מה הוא רואה, אולם אינו מניח לו לזהות נושאים ודימויים בציור. הייצוגים האידיוסינקרטים של בן-גל יוצרים מסך כמעט בלתי עביר, לצופה המבקש להיאחז במשהו מוכר. האנרגיה הטעונה של העבודות שואבת מהמפגש בין רובד יצרי ואפל לרובד קיומי יומיומי, תוך נגיעה בנושאים של זהות, בית, ופעולה.

 בעולם של בן-גל מימד קבוע של מהות המצויה מעבר לממשות היומיומית, כמו תחת השפעה או הזיה, שבה פרגמנטים מסויימים בולטים יותר ולפעמים גם מזוהים כדמות אדם, חיה או חפץ. לעיתים מפנה אליהם באופן ישיר כותרת העבודה, כמו לדוגמה בציור “שלוש מעטפות, אחת מהן היא מכתב”. אולם החיבור בין האלמנטים השונים בתמונה אינו מייצר ממשות ונדמה כי הדמויות חיות בעולם משלהן.

 ניתן להשתמש בשמות העבודות כבסימני-עזר לקריאה נרטיבית, ובאמצעותם לבנות סוג של היפותזה מארגנת. כנקודת מוצא, מעמיד שם התערוכה מסגרת לסיפור אודות אנטי-גיבור קולי (סקיני) ומעשיו (חוזר לאסבסט). החזרה לאסבסט נתפשת בו-זמנית כמעשה חסר פשר, כעיסוק קונקרטי בחומר לא סביר לפרקטיקה אמנותית, וכסביבה לא בריאה הקשורה לחוסר אמצעים. בציור באותו שם, נראית דמות כלבית הפוסעת בנוף ערפילי. יותר מאשר זיהוי של סקיני ככלב, נדמה כי סקיני התחפש לכלב: על צווארו צעיף ירוק המשווה לו מראה מטורזן והוא מחזיק מעין שרביט מאחורי הגב, כסמל פאלי פוטנטי שמצטייר גם כזנב. באור שנראה כשעת בוקר מוקדמת של סוף הלילה, פוסע סקיני, בתחפושת כלב, לעבר הקיטון שבו אולי הוא מתגורר, מבנה שהוא מחד מעין קונסטרוקציה של גרוטאות ומאידך בולט יופיו הציורי.

AVG_SkinnyReturns_web

Avner Ben-Gal, Avner Ben-Gal, Skinny Returns to Asbestos, 2013 Mixed media on canvas, 160 x 120 cm. Courtesy of Gallery Tempo Rubato

בציור החידתי ביותר בתערוכה, מסתבר משם העבודה כי הבלגן החזותי נובע ממעשיו של סקיני, אשר תופר אסבסט, כאמן המשתמש בחומרים מסביבתו הקרובה, ופעולה זו יוצרת ענן של מהומה כאוטית. בשתי העבודות היפות והשונות מאד שנקראות “אין לי מראה” ניתן להצביע על שני כיוונים הפוכים של פרספקטיבה בסביבה שבה הגיבור אינו משתקף לעצמו. העבודה הראשונה מציגה מבט החוצה על מרחב חשוך שמבהיקים בו  הבזקים של אור. בציור זה גם אם נדמה לרגע כי ישנו פה איזה אופק להפליג אליו, חלקים קרועים בקנווס חושפים שכבה נוספת של ציור, ומחזירים את המתבונן להכרה כי זהו “רק ציור” דו-מימדי. בעבודה השניה נדמה כי הדג מזהה את צורת עצמו בלבד, וסביבו, במים, הוא רואה רק כתמים אמורפיים בצבע דומה לשלו. בעבודה “חבריו הטובים ביותר של סקיני”, מזכירה דמותו של סקיני נער מיתולוגי שמחזיק בידו מגן, שיערו ולבושו מעוצבים בסגנון רומאי. מהתבוננות בתמונה עולה שחבריו הטובים ביותר של סקיני, הם צורות שעולות מתוך בליל של צבעים ורעשים, צורת העיגול של המגן, והמלבן שעיצובו מזכיר פנים.

TR_20_AVG_Skinny_2

Avner Ben-Gal, Skinny Saws Asbestos and Brings Havoc on the Skies and on Himself 2015, Mixed media on canvas, 270 x 180 cm. Courtesy of Gallery Tempo Rubato

TR_20_AVG_Skinny_13

Avner Ben-Gal, Skinny’s Best Friends, 2015 Mixed media on canvas, 160 x 120 cm. Courtesy of Gallery Tempo Rubato

TR_20_AVG_Skinny_14

Avner Ben-Gal, Left: Got No Mirror #2, 2014, Mixed media on canvas, 50 x 60 cm. Right: Got No Mirror #1, 2015Mixed media on canvas, 186 x 120 cm. Courtesy of Gallery Tempo Rubato

גוף העבודות של בן-גל מרכיב אוסף של רגעים, המציגים את מבטו היחודי של האמן על העולם סביבו, ואת חווית הקיום שלו בתוך עולם זה, ברמות משתנות של מודעות. קריאה סיפורית יוצרת אנלוגיה בין הגיבור לבין האמן, והתערוכה נתפסת כייצוגים של עולם שניתן להזדהות עמו, שמשמעותו מורכבת מפעולות יומיומיות הכרוכות בעליבות ואבק, ושהמרחב הפנטסטי הכרוך בסיאוב משמש בו כמטעין רגשי המתממש בפעולת היצירה.

פורסם בנוסח דומה במגזין Redesign

Advertisements

About hadasyossifon

I am a contemporary art curator and researcher based in Tel Aviv. I collaborate with artists of interdisciplinary media to develop artistic projects and exhibitions within the scope of politics and the world of art.

Your opinion matters

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s