אובייקטיב: יוזף אלברס, אורן הופמן

ראיון עם אורן הופמן בעקבות התערוכה במוזיאון תל אביב

אורן הופמן גדל בהולנד, למד באקדמיה לאמנות ריטוולד (Riteveld) וחי כיום על הקו תל אביב – אמסטרדם.
עוד לא בן 33, הופמן הוא בוגר בהצטיינות יתרה של המסלול לתואר שני מבצלאל, זוכה פרס האמן הצעיר לשנת 2013 של משרד התרבות, והתערוכה במוזיאון תל אביב, עד כמה שזה לא יאמן, היא למעשה התערוכה הראשונה שהוא מציג.

“אובייקטיב” מפגישה את צילומיו המובחנים של הופמן עם הדפסים של האמן יוזף אלברס, שהיה ממייסדי הבאוהאוס בגרמניה ואחד האמנים החשובים בעיצוב המחשבה על המופשט. במהלך גנאולוגי מעמיק, יצרה האוצרת, דלית מתיתיהו, קשרים והתפלגויות בין שני גופי העבודות והעמידה תערוכה מרגשת וחכמה.
העבודות של הופמן מציגות משטחי צבע גאומטריים מתוחכמים לעילא, הבונים ראיה כפולה. הוא מפסל מודלים תלת מימדיים מחומרי גלם ממשיים כמראות ונייר, ובצילום מייצר חלל ארכיטקטוני חמקמק שאינו ניתן להגדרה חד-משמעית. חומרי הגלם, כפי שכתב במדויק עוזי צור, בהארץ “עוברים תהליכים של זיקוק והפשטה והופכים למושאים של יופי מרוחק.” בשליטה של הופמן בשבירת קרני האור ובמפגש שלהם עם גוף קונקרטי, נוצרות עבודות בעלות צבעוניות אטמוספרית מעוררת השתאות, וממשות המשתברת דרך פריזמות שונות המציעות למתבונן אינטרפרטציות מנוגדות הסותרות זו את זו בעליל.

הי אורן,
עוזי צור כתב יפה מאד על התערוכה, שהיא, גם מבחינתי, תצוגה מרתקת ומאתגרת של העבודה שלך. זה משמח אותי כי אני יכולה להתמקד יותר בעבודות עצמן. יש נטיה היום, להתרחק מצילום ישיר של הסביבה, מצילום סנפשוטי או תיעודי שמדגיש את הכושר האינדקסלי של הצילום, את אופיו המנציח, המתאר ומאשר.

מבחינתי העבודה שלך עושה משהו מאד מעניין ויוצא דופן בטווח הזה כי היא משתמשת ביכולת התיעודית  – היחסית מוגבלת – של הצילום, כדי לייצר מרחב אשלייתי חדש מאד מוזר ורענן, אבל גם כזה שמהדהד וממשיך עיסוק מוכר בתולדות האמנות, ביכולת של צבע וצורה להעיד על התפיסה שלנו כצופים בעולם. במובן הזה הקישור לעבודה של יוזף אלברס היא לא רק הברקה אוצרותית אלא גם חקירה משמעותית שמציגה עבודה עכשווית בהקשר של העיסוק המודרניסטי בפרספקטיבה ובצבע.

ה.י. האם יהיה נכון לומר שהעבודה שלך מסרבת לדימוי או לחשיפתו?
א.ה.
 יש בי סקרנות כלפי עולם התופעות: העובדה שדברים מופיעים ואיך שהם מופיעים. מעניין אותי לייצר דימויים מחדש, לגרום לדברים להופיע. אני מתעניין בחלל, במיוחד לאור העובדה שצילום הוא חומר שטוח. אני מנסה ללמוד ולהבין, אולי בדומה לאשר (M. C. Escher), איך אפשר באמצעות משטחים להגדיר חלל אבל גם ללכת בו לאיבוד. החלל נמצא בחוסר היכולת שלנו לראות דברים שונים, להשלים את התמונה.

 ה.י. אני חושבת שהמגמה הזו נובעת בין היתר מרצון להתבדל מאינספור הדימויים שמציפים אותנו בכל מקום, הרבה בזכות האינסטגרם, אבל גם בהקשר רחב יותר של המאפיין הבולט ביותר של הצילום אל מול הציור, ככזה שלוכד את כל מרחב התמונה ברגע אחד ולא לאורך זמן.
א.ה. 
הזמן הוא ה- DNA של המצלמה. המצלמה אומרת “עכשיו” ו-“את זה”. צילום טוב מבחינתי זה דימוי שגורם לך לא לחשוב על זה שמשהו צולם, צילום שמחליש או מבטל את תחושת הזמן. אני רוצה להכריח את המצלמה לעשות מה שאני רוצה ולא שהיא תכריח אותי. אני בונה דברים כדי שהמצלמה תראה אותם, הדימויים שלי יכולים להתקיים רק באמצעות המצלמה.

ה.י. מה מניע אותך, מה אתה מבקש בעבודה שלך?
א.ה.
אני מייצר אובייקטים בעולם, אני לא “עושה אמנות”. אני מתעניין בפואטיקה ופחות בדידקטיות. הרוח אינה חולפת, היא קיימת כצפיפות ניטרלית, משהו שהוא לא סערה ולא שתיקה. אני רוצה שיהיו לדברים שאני עושה משמעות, כמו שנוגעים במישהו ויש אפקט של חום.

ה.י. ספר קצת על סדר היום שלך
א.ה. כשסיימתי את האקדמיה ביקשתי להיות אמן ללא סגנון. הלימודים בריטפלד הם באנגלית, אחרי הלימודים הייתי צריך ללמוד לדבר על העבודות שלי בהולנדית ואז בעברית.
חשוב לי לעבוד גם בחוץ וגם בסטודיו. באופן שבו אני מייצר אובייקטים אני מנסה לייצר את הסטודיו בחוץ, להכריח את המצלמה לראות את העולם. אני עובד כל יום, אני לא מסוגל לא להגיע לסטודיו. אם אני חייב להפסיד יום עבודה, אני משלים אותו בסוף השבוע.

ה.י. עברת מאד מהר מלימודים בבצלאל לתערוכה במוזיאון תל-אביב, מה עכשיו?
א.ה. בסתיו מתוכננת לי תערוכת יחיד בגלריה של גיום רושון, טמפו רובטו. זה מאד מפחיד אותי. מאז שסיימתי את הריטפלד הרגשתי מוכן לתערוכת יחיד אבל עד היום לא הצגתי תערוכת יחיד וגם לא רציתי להשתתף בתערוכות קבוצתיות. לא יכלתי לחשוב על עבודה מסוימת שלי במנותק משאר העבודות שקשורות אליה, רציתי לייצר חיבורים בין העבודות. אני חושב שאני רוצה לייצר את חדר הפלאות שלי.

15121125900_c6c2368ae6_b

Objektiv- Josef Albers, Oran Hoffmann-16 OranHoffmann_Objektiv_2014_04 OranHoffmann_Objektiv_2014_06 OranHoffmann_Objektiv_2014_08 OranHoffmann_Objektiv_2014_10 OranHoffmann_Objektiv_2014_12 OranHoffmann_Objektiv_2014_14 OranHoffmann_Objektiv_2014_16

התערוכה עד  22.11.14

כל הדימויים באדיבות אורן הופמן וטמפו רובאטו, תל אביב
זכויות יוצרים: אורן הופמן

All images are courtesy of Oran Hoffmann and Tempo Rubato, Tel Aviv
Copyright: Oran Hoffmann

פורסם בנוסח מקוצר במגזין REDESIGN

Advertisements

About hadasyossifon

I am a contemporary art curator and researcher based in Tel Aviv. I collaborate with artists of interdisciplinary media to develop artistic projects and exhibitions within the scope of politics and the world of art.

Your opinion matters

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s