מתקנת את הטעויות באמצע נגינה – על התערוכה של ליליאן קלאפיש ושרון פוליאקין בגלריה גורדון

ליליאן קלאפיש ושרון פוליאקין, שתי ציירות קנוניות באמנות הישראלית, מציגות כעת תערוכה משותפת בגלריה גורדון. באולם המרכזי של הגלריה ובחלל הקומה העליונה, מציגה ליליאן קלאפיש עבודות מהשנה האחרונה, ציורי שמן בהירים בפורמט מתון, ומספר פסלי ברזל; מימוש בשל ווירטואוזי של יופי וכלייה. בעבודותיה משמשים חומרי הבית / סטודיו והרחוב: כסאות ועציצים, צבעים, ספרים, קירות,  מדפים, גגות, עצים, אנטנות ושמים; מצוירים בקו נבון שכבר למד דבר או שניים, ובמשטחים חיים. שרון פוליאקין מציגה בחללים הפנימיים של הגלריה, במורד המדרגות. במפלס הראשון ציורי שמן על בד ורישומים בגדלים שונים. במפלס התחתון, מסגרות ברזל אליפטיות שפוליאקין מצאה באתר בניה סמוך למקום מגוריה, ואליהן תפרה בעצמה את בדי הציור; אלונקות כבדות, קשות עורף. מצע מיוזע למעשה האמנות.

Image

שרון פוליאקין, כביש 531, 2014, שמן על בד, מסגרת ברזל, 190×90 ס”מ

אפשר להצביע על מאפיינים משותפים רבים לשתי הציירות המעולות הללו: קודם כל, ציור מתוך התבוננות בטבע, ובאופן ספציפי, סביבה תמטית של בנייה: עבודות בניה ופועלים בציורים של קלאפיש, וחפירות התוואי לכביש 531 כנקודת המוצא לציורים של פוליאקין. עיסוק באתרי בנייה כרוך במחשבה על התערבות של האדם בטבע ואצל שתי היוצרות מתקיים השילוב של בנייה מהרסת והריסה בונה בשני מימדים במקביל: נטוע במממשות קונקרטית וככזה טעון פוליטית, ומהווה גם חלק עקרוני בפעולה ציורית הכרוכה בתהליך גלוי של הנחה וגריעה.
מכנה משותף במישור הצורני הוא ענין ניכר באסתטיקה גיאומטרית, ואלמנטים הנדסיים שחוזרים בעבודות שונות. לדוגמא, עיגול מופיע כתבליט וכגומחה והוא בו-זמנית תוצר מכני ודימוי אורגני: עיגול זהב, ירח או שקערורית באגרטל. משותף גם טווח חומרי עשיר של שקיפויות ואטימות, ובעיקר שילוב, של כתמיות מופשטת ודימוי פיגורטיבי, שמתבקש לרדת לעומקו. עקרוניות המימד הארס פואטי וטיבו, הוא מאפיין מרכזי נוסף ביצירה של שתי האמניות. ציור שחושף את פעולת הציור כאילו הוא חושב תוך כדי דיבור: במחוות חומריות, במחוות תנועתיות, במתח בין המתוכנן לאקראי, בבנייה של קומפוזיציה נושמת, בחקירה של כתמיות, בדיאלוג של שקיפויות, במקצב מובחן של משיחות מכחול וקו.

Image

ליליאן קלאפיש, מחווה למאנה, 2014, שמן על בד, 87×116 ס”מ

שורשי עבודתה של קלאפיש מעוגנים בשבר הקולוסאלי של המאה ה-20. היא נוגעת בשבירות הזו מתוך תפיסה מרחבית תלת מימדית, בעולם שהגבולות שלו פריכים אך מובחנים. העימות המתמשך בין מציאות לייצוג, קשור בעבודותיה לדיון הפנים-אמנותי, באופן השימוש בצבע, בהדגשת התחרות בין המשטח והדימוי, וכן בהצהרה על דמות האב, מורה-הדרך, ב’מחווה למאנה’. אולם מתוך ההפנמה הרגישה שלה למורכבות המחווה הציורית והמתח המתמיד שלה עם התיאור, נולדת הכמיהה של הפיגורטיביות אל המופשט. האובייקטים צוברים מימד פואטי, המאפשר לה לתאראת אותו דבר שאינו ניתן לתיאור.

הדימוי של פוליאקין הוא חמקמק. מבליח כרקפת, קיקיון, עיניים, רומז על אביר בקסדה מכונפת בין שכבות  של צבע ושל נוף. מבקש ומסרב להתארגן, הוא לרגע מדורה בוערת, בית, הר, חוטים, צורה מובחנת כגון X או O, מערבולת צלולה של כתמים, צורות וצבעים. לא ברור איפה מתחיל החוץ ואיפה הוא נגמר, מה מעל ומה מתחת, מה חשוף ומה גלוי. הקו של פוליאקין מצהיר על היותו תוצר של משיכת מכחול, אשר מכיל, ובו-זמנית גם מתפרק לאוסף הנקודות שמרכיבות אותו. גם הפורמט הלא אחיד, יוצר תחושה של אוסף שברים אקראי כמו היה שאריות של אניה טרופה.
אצל פוליאקין פריכות היא הנושא. הפיגורטיביות קורסת אל המופשט. פוליאקין מאחה את האיכות הממוססת לכדי יצירה סינכרונית של תחומים. העולם של פוליאקין הוא מין יקום של רב מימדיות. היא שייכת לתקופה הפוסט מערבית, פוסט רציונלית של התרבות הפרדיקטית. זו שיש לה בכל רגע נתון אינספור נקודות להשוואה, שמודעתלערכיות היחסית של פרמטרים. שבתוכה כל מדידה של ערך, מביאה בחשבון עוד יחסים, בין פונקציות ובין משתנים. שדברים נמצאים בה גם עכשיו וגם מקודם, ואחרי כן, ברעידה של ערכים מוחלטים.בתרבות שהיא, כפי שתיאר ניקולא בוריו,לא יותר מאוסף תרחישים אפשריים, שניתן לשבור ולשנות.[1]
פוליאקין מדברת על קלאפיש כעל חברה ומקור השראה. החיבור בין שתי היוצרות בתערוכה מזכיר כי כל אמן נולד להוויה בוגרת של אמן אחר,כי כל אמן פועל בתוך היסטוריה ומרחב, והציור איננו רק  בריאה של יש מאין.

 [1] רות פתיר ואבי שניבאום, ראיון עם ניקולא בוריו, ערב רב  18.03.2013,http://erev-rav.com/archives/23050

פורסם גם בערב רב 28.04.14

Advertisements

About hadasyossifon

I am a contemporary art curator and researcher based in Tel Aviv. I collaborate with artists of interdisciplinary media to develop artistic projects and exhibitions within the scope of politics and the world of art.

Your opinion matters

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s