ככה בונים חומה

התערוכה אנטי-אנטי: בין אמנות, כוח וידע
הגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע”ש גניה שרייבר
אוניברסיטת תל-אביב
אוצרת: הדס קידר

משתתפים: אהד פישוף בשיתוף עם צבי אלחייני, אוהד מרומי בשיתוף עם קבוצת “חקר הביצוע בתיאטרון ובאמנויות המופע”, אוליבר רסלר, ענבל גיל בשיתוף עם יעל טבת ורואי רוט, שרי כראל, ז’אן-אנטואן לאוואל, רועי מנחם מרקוביץ’, מיכל הלפמן, רונה פרי ומור ארקדיר, אבי פיטשון בשיתוף עם אלי פטל, לורי סולונדז, עדי קפלן, שחר כרמל, נעם קפלן, אפי כהן, איתי אוניק וארתור נסלן, גל קינן, גד הרן, זאב גראואר, ג’קי אדרי, אליק מאור, איליאן מרשק

התערוכה המורכבת והיפה “אנטי-אנטי” שאצרה הדס קידר בגלריה האוניברסיטאית של תל אביב מצטיינת במודעות נחרצת להיותה הופעה ספציפית בזמן ובמרחב. העבודות בתערוכה נוצרו מתוך שיתופי פעולה בין אמנים ומהנדסים, מעצבים, אדריכלים ומדענים, מהלך אשר ממיר את הביקורת המוסדית המושתתת על חשיפת “אמת” נסתרת, בחיפוש אחר הגדרת תחומים חדשים של בהירות, לנוכח התרבות מהירה ובלתי פוסקת של אינפורמציה ומתוך הבנה כי קיום של קהילה מותנה בהופעה.

הפעולה האוצרותית, אופני ההצבה והעבודות המוצגות, אינם רק סובבים סביב תמה מרכזת עקרונית (פוליטיקה ואמנות, חומה ומגדל) אלא מבנים ברגישות התייחסות לפנים וחוץ, לחלל, זמן ומרחב קונקרטיים וסימבולים. עבודתה של מיכל הלפמן “כאשר רודנים זועמים” המוצבת בחלל הכניסה המרכזי מתפקדת ברמה הזו כאקספוזיציה. הלפמן בונה בתלת מימד מיצב השואב מציורו האחרון של פליקס נוסבאום “נצחון המוות”. אובייקטים שמשוחזרים מהציור, קיר לבנים שחור קטוע, שברי עמודים, עמודי תוים ופרטיטורה, מסודרים כמצבות קרות. מעליהם תלויים עפיפונים בעלי תווי פנים מצוירים של הבעות אימה ותדהמה. למרות האילוסטרטיביות המחלישה את עבודה, הלפמן בונה במונוכרומטיות צבעונית של קיר ואפר, ריקנות מרה של שבר, של רצון ואכזבה, כמו הבטחה שנעצרה, נידונה לכאב ולכליה.

 

2013-06-10 15.27.04

מיכל הלפמן, כאשר רודנים זועמים

כאב ושבר מופיעים עכשיו בקטעי הוידאו של איליאן מרשק המתעדים את הריסת “מגדל צדק” מבנה המשחזר מודל של “חומה ומגדל” כחלק מיוזמה אדריכלית-חברתית של “הקואליציה החברתית” במאבק למציאת פתרונות למצוקת הדיור שהוקם מול קיבוץ יקום. קיר הלבנים השחור מעבודתם של הלפמן / נוסבאום מופיע גם בעבודה זו, שוב, כמוטיב כפול של הרס ובניה. מודל של “מגדל צדק” מוצב בגן הפסלים הצמוד לגלריה וניתן לראותו מהחלון.

 

2013-06-10 15.22.29

גד הרן, זאב גראואר, ג’קי אדרי, אליק מאור: מגדל צדק

במהלך כמו “חבילה עוברת” או “טלפון שבור” מוסרות העבודות אחת אל השניה, דימוי, מושג או אסוציאציה, אשר עוברים מטמורפוזות של חוויה ומשמעות, יוצרים מורכבויות מרובות זויות ורבדים, ויחד עם זאת מצליחים להישאר לכידים. כך, “נמסרת” העבודה הבאה בתערוכה באמצעות החלון ליד, ממנו נשקפת העבודה “עמדת הציפור” של האמנית האמריקאית לורי סולונדז: כיסים שבתוכם שתולים פרחי חמניה, גן תלוי זעיר ומעליו הכלאה בין ענף ואובייקט מעוצב מעץ.

2013-06-10 15.35.29

לורי סולונדז, עמדת הציפור

2013-06-10 17.37.46

לורי סולונדז, עמדת הציפור

 

שתי העבודות המוצבות בגן בונות מרחב מלאכותי אשר נקשר, בין היתר, למודלים של חינוך. האסתטיקה של שתיהן שואבת באופן רך או רופף מצורניות אורבנית ומציגה כמיהה אל הטבעי.  המעמד הרעוע של המסומן שברירי ורועד כמו הממד של אמנות כתפאורה קלה, זמנית, ברת חלוף.

היכל היברידי בכוח בעבודה Enter the Gate של אבי פיטשון בשיתוף עם אלי פטל, משחזר את שער אישתר בכניסה לעיר בבל. כניסה מונומנטלית עשויה ציור כחול מרהיב שמתוכה קורנים באור סמלים טוטליים גרפיים. עבודות המסך מציגות מינימום תנועה שאינה לא וידאו ולא סטילס ומחברות עבר הירואי להווה של השתנות תמידית. גם אם החיבור בין וירטואוזיות ארכאית לסמליות אוטופית נשען על קישור לוגי, האשליה של המבנה המונומנטלי, הציור המענג של פטל ורעידת האור של הסמלים במסכים, מייצרים אפקט מהפנט שכרוך בהתמסרות.

Avi Pitchon

אבי פיטשון ואלי פטל, Enter the Gate

באופן עקבי מסמנות ומדגישות העבודות המוצגות את היותן מופע, באופנים שונים. הכלובים של אוהד מרומי כמו מכילים עדיין את רוחות השחקנים שאכלסו אותם והכסאות של הצופים שנעזבו פונים לכיוונים שונים. הפסל הקינטי “המכונה” של גל קינן פועל פעולה של הופעה. סדרת עבודות הוידאו המצחיקה של רועי מנחם מרקוביץ’ “חופשה איומה” מערבלת תחומים של בדיון ומציאות, מערבבת משלבים של שפה חזותית ומילולית תוך שימוש בנוסחאות מוכרות של פריצות למיילים לצורך סחיטה, ומצביעה על תבניות לשון מוגבלות כמספיקות ללימוד שפה. רונה פרי ומור ארקדיר “כל הזמן עושות אמנות” בסרטים הנהדרים מתוך סדרת “החלוצות” המוצגים אחד מול השני. בסרט הראשון הן בונות מגדל (כן, של חומה ומגדל, ברור) כשאורות העיר משמשים להן תפאורה ומנורה מתפקדת כירח. בסרט השני “חיפה-אודסה” יוצאות השתיים לשייט תענוגות פרודי אשר לייצנות, היסטוריה, תרבות, וארוטיקה סכרינית חבוטה אך גם אנושית מאד, משמשים בו חומרי יצירה. אמנות כרוכה ביופי ובמאמץ אבל מצד שני אחת מהן עושה את זה עם יד אחת קשורה מאחורי הגב.

2013-06-10 16.15.10

אוהד מרומי בשיתוף קבוצת “חקר הביצוע בתיאטרון ובאמנויות המופע”: פסל חזרה מס.4: פופובה + היוצא מן הכלל והכלל

הפרויקט “שיעור חופשי” של ענבל גיל בשיתוף יעל טבת ורואי רוט, מציג מבני ריהוט רכים, נוחים ומרשימים (המכונים בלובים) שבתוכם מותקנת מערכת שמע. בתערוכה ניתן לשבת עליהם ולהאזין להרצאתו של פרופ’ יובל פורטוגלי מהחוג לגיאוגרפיה על “ארגון עצמי והעיר”. העיצוב החדשני מציע אפשרות לחשיבה חדשה באמצעות שינוי במרכיביו המורגלים של המנגנון האקדמי והמחוות הגופניות שעובדות באופן הרגלי עם אותו מנגנון. המיצב של אהד פישוף “הרצאה על ארכיטקטורה” בשיתוף עם צבי אלחייני, לעומת זאת, מוצג בכוונה בכיתת לימוד שמרנית תוך שימוש באמצעי המחשה מיושנים: שולחנות וכסאות בשורות מול לוח ומצגת של תצלומים על אדריכלות ישראלית עתידנית משנות ה-60 וה-70. התמונות של הבניינים שנבחרו בקפידה מתוך הארכיון של האדריכל והחוקר אלחייני פשוט אדירות והפסקול שהלחין פישוף פותח ערוץ שמע רפלקסיבי למתבונן בהשתאות.

בתואם עם המגמה העכשווית הרווחת לשלב בין פרקטיקות של אמנות, מדע ואקדמיה, מייצרת “אנטי-אנטי” מיזוג המציף ומסבך את הקשרים הפורמלים והא-פורמלים בין שדות ומשתתפים, יוצר פעילות בין-תחומית ושיתוף של ידע, ומבטא את הסטטוס של אובייקט האמנות אשר מוגדר הן כמושג אסתטי והן על ידי צורות מוסדיות שיחסי כוח מוטמעים בהן. באמצעות הבניית הקשר חדש ונגישות הפועלים מעבר לתפיסה “רציונלית” של “השכל הישר” בונה התערוכה מהלך פוליטי המעוגן בשיבוש חלוקות ספציפיות של משמעות. היא חותרת תחת התפיסה שביקורת כרוכה בהכרח בחתירה רציונלית ומגדירה מחדש מודלים של ביקורת בפני כוח ואלימות, תוך מיקוד בתפקיד הפרפורמטיבי של השיח ביצירת כלכלות שונות של הגיון.

תערוכה רצינית, מקיפה, מרשימה, קטלוג באותה רוח. חבל שהאתר של התערוכה כל כך מיושן ולא מעודכן.

פורסם בנוסח דומה בערב-רב

Advertisements

About hadasyossifon

I am a contemporary art curator and researcher based in Tel Aviv. I collaborate with artists of interdisciplinary media to develop artistic projects and exhibitions within the scope of politics and the world of art.

Your opinion matters

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s